Ini Zikir yang Pahalanya Seperti Memerdekakan Empat Budak

0
1418

BincangSyariah.Com – Dalam melakukan zikir terdapat tahapannya, yang paling utama adalah zikir dengan hati dan serendah-rendahnya zikir adalah yang hanya di mulut. Zikir yang penuh dengan penghayatan dalam hati mampu menyingkirkan kegelapan dalam jiwa seseorang. Namun demikian, berzikir tetap dijanjikan pahala meski sekedar di lisan saja sebagaimana dijelaskan dalam hadis Nabi.

Setiap zikir diganjar dengan pahala yang bermacam-macam tergantung dengan amalan yang dikerjakan dan sekhushuk apa ia berzikir saat mengingat Allah kala itu. Di antara pahala zikir yang dijelaskan oleh Rasulullah adalah zikir yang mendapatkan pahala seperti memerdekakan budak.

Disebutkan dalam hadis dalam kitab Shahih Bukhari dan Muslim melalui Abu Ayyub al-Anshari ra, bahwa Nabi Saw pernah bersabda

من قال لا إله إلا الله وحده لاشريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيئ قدير عشر مرات، كان كمن أعتق أربعة أنفس من ولد إسماعيل

Barang siapa yang mengucapkan kalimat, “Laa ilaaha illallaaha wahdahu laa syariika lahu, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘alaaa kulli syai-in qadiir; Tidak ada Tuhan selain Allah semata, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya segala kekuasaan, bagi-Nya segala puji, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, sebanyak 10x maka seakan-akan ia memerdekakan empat orang budak dari keturunan Nabi Ismail.” (HR. Bukhari Muslim)

Imam Nawawi mengatakan dalam al-Adzkar, seseorang yang membaca kalimat zikir tersebut maka pahalanya sama dengan memerdekakan sepuluh budakserta diampuni dari keburukan dan dijadikan sebagai penangkal godaan setan.

Baca Juga :  Zikir yang Paling Utama dalam Pandangan Ibnu Taymiyyah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here